de laatste daagjes - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Saskia Swinkels - WaarBenJij.nu de laatste daagjes - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Saskia Swinkels - WaarBenJij.nu

de laatste daagjes

Blijf op de hoogte en volg Saskia

29 Juli 2014 | Kenia, Mombassa

zaterdag ochtend vlak na ik mijn verslag gepost had kwam Joyce thuis. Zij is van de socialsafari en zou haar laatste nacht hier slapen omdat haar reisgenoten al gingen en ze anders alleen in het hotel zat. Wij hebben toen geluncht en gewacht tot Elske thuis was. Toen zij thuis was zijn we met zijn 3-en naar Java gegaan om daar ijs te gaan eten. Dat was heel lekker. Thuis hebben we nog even niks gedaan en s'avonds kwam Angala ook eten, dus aten we met zijn 5-en pasta. Na het eten hebben we nog even in de woonkamer gezeten en zijn we rond 10 uur naar bed gegaan. De volgende ochtend ben ik met Joyce en Angela bij het reef wezen zwemmen. Dit was heerlijk, ik ben helaas wel een beetje verbrand. Om 2 uur ging ik naar huis heb nog wat gegeten en me omgekleed en toen gingen we naar de verjaardag van Moniek. Zij zit in een gastgezin en haar gastmoeder wilde het op een Keniaanse manier vieren. Dit houd in dat de jarige alle gasten moet voeren met een stuk taart, want alleen de taart geven zoals wij doen is niet gastvrij genoeg Je moet de taart echt in de mond stoppen. daarna moet er een emmer water over de jarige heen maar eigenlijk was iedereen doorweekt. Daarna hebben we ugali gegeten. Dit was lekker tenminste lekkerder dan de ugali op mijn project. De gastmoeder was heel zenuwachtig dat er 8 mezungoes op bezoek kwamen dus had ze overal extra haar best op gedaan, ze was zelfs eerder opgestaan normaal stond ze blijkbaar pas om half 9 op terwijl ze al om 8 uur moet werken en nu was ze om half 8 opgestaan om alles voor te bereiden dat was wel heel lief van haar. Rond 8 uur gingen we naar huis, alleen Joyce en Elske bleven daar nog langer omdat ze die nacht naar huis zouden vliegen en het gastgezin bijna naast het vliegveld ligt. Dus hier hebben we afscheid van genomen. Thuis waren we nog maar met zijn 2-en (nu hadden we beide een hele bank dus konden we liggen) dit hebben we dan ook gedaan. Maandag was mijn laatste dag op het project omdat dinsdag een nationale vrije dag is door het Suikerfeest. Maandag begonnen ook de examens en ze hadden een planning gemaakt maar donderdag was pas bekend geworden dat dinsdag de school dicht moest zijn, dus moesten ze meer examens maken op maandag. Ik heb vooral examens gemaakt omdat het antwoordvel niet klopte en examens nagekeken. Rond 11 uur kwam Janneke langs precies tussen 2 examens in, dus hebben de kinderen toen een liedje voor mij gezongen en kreeg ik een certificaat van doingoood. Met de lunch heb ik alle kinderen een koekje en een glas ranja gegeven hier waren ze heel blij mee. Ik had ook nog ballonnen bij me die ik na de examens zou geven maar om 4 uur kwam het schoolhoofd naar mij toe dat het examen waar ze mee bezig waren tot 5 uur zou duren en ik dan niet meer over straat kon omdat het Suikerfeest aan de gang was dus ik moest naar huis toe. Ze zouden de ballonnen wel geven als de examens waren afgelopen. Ik kon ook geen afscheid meer nemen omdat ze allemaal examens aan het maken waren. Thuis gingen we koken we hadden nog wat pasta van zaterdag over maar dat was te weinig voor 2 personen en toen hadden we bij gekookt en hadden we voor 5 personen eten dus veel te veel. Na het eten heb ik gedoucht en nog even op de bank gezeten en ben ik gaan slapen. Vandaag ben ik met Stefanie mee naar haar project geweest. Het baby life resque centrum hier worden babys opgevangen. Dit was heel leuk er zitten 7 kinderen de oudste is 3 en een half jaar dan 1 van anderhalf 1 van 1 jaar 1 van 9 maanden 2 van 7 maanden en 1 van 3 maanden. Ik heb met die oudste 2 wat gespeeld heb de 2 van de jongere een flesje gegeven heb die van 1 jaar gevoerd en ben met de 2 oudste gaan wandelen wat nog best een uitdaging was, omdat die van anderhalf halverwege niet meer wilde lopen en wilde worden opgetild maar dat mag niet dus begon hij te huilen de oudste wilde zonder hand lopen in het begin ging dat goed maar op het einde begon hij te rennen en rende hij zomaar de straat op terwijl er een bus aan kwam, vanaf dat moment moest hij een hand vast houden terwijl hij dat liever niet had. Toen alle kinderen geluncht hadden zijn we naar huis gegaan, met de motor. Dit was wel een hele ervaring. Thuis was er een nieuwe vrijwilliger aangekomen die alleen vannacht hier zou slapen en morgen naar een gastgezin zou gaan. Zij zat samen met onze huisvrouw en coördinator onze pasta op te eten, dus hadden wij maar pannenkoeken gebakken. Na het eten ben ik mijn koffer gaan inpakken. Vanavond gaan we nog uiteten dan op tijd naar bed, want morgen staat de taxi al om kwart over 7 voor de deur om me naar het vliegtuig te brengen, en dan ben ik al weer bijna thuis

  • 30 Juli 2014 - 21:51

    Tante Irene:


    Fijne reis Saskia..bedankt voor je leuke verhallen..dat we mogen ermee genieten met je beleving in Kenia.
    Tot gauw tot ziens in Asten!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Mombassa

Saskia

Ik ga de komende maand in Kenia vrijwillergswerk doen op een basisschool.

Actief sinds 28 Juni 2014
Verslag gelezen: 1457
Totaal aantal bezoekers 4161

Voorgaande reizen:

29 Juni 2014 - 30 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: