2 daagjes project en dan safari - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Saskia Swinkels - WaarBenJij.nu 2 daagjes project en dan safari - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Saskia Swinkels - WaarBenJij.nu

2 daagjes project en dan safari

Blijf op de hoogte en volg Saskia

20 Juli 2014 | Kenia, Mombassa

Woensdag was Elske met mij mee geweest naar mijn project. Dit was heel leuk en samen hebben we de hele dag in klas 4 gestaan. Hier hebben we eerst rekenen gedaan. De leraar had de uitleg al gedaan en wij moesten ze tijdens het werken helpen. Het ging over een de kubieke meters. Er stond een vierkant en dan moesten ze uitreken hoeveel kleine vierkantjes er waren. Dit vonden de kinderen heel moeilijk en hier zijn ze ook heeel lang mee bezig geweest. Een reden waarom ze het moeilijk vonden was omdat ze de tafeltjes niet kennen en ze elke keer alles moeten uitrekenen. Toen we hier mee klaar waren hadden ze Engels. Ik heb ze de uitleg gegeven het ging over zinnen vragend maken en de juiste volgorde. Dit werd redelijk goed opgepakt en de kinderen snapte het vrijwel allemaal. Na Engels was het lunch hier aten we ugali dit is een plak rijst die je moet kneden en dan in een spinazie sap moet dopen en daarna met spinazie moet opeten. Dit vond ik echt niet lekker, maar toch een paar happen gehad. Na de lunch hadden we bedacht om de tafeltjes te gaan oefenen, zodat ze ze langzaam toch uit hun hoofd leren. Rond kwart voor 3 zijn we gegaan, want we wilde nog naar de bumbulu workshop ( mijn tuktuk haalt mij altijd op voor de poort en ik wilde er al steeds een keer gaan kijken). Dit is een werkplaats voor lichamelijk gehandicapten. Deze worden hier opgevangen en mogen hier met hun familie wonen, hun kinderen kunnen er naar school en zelf kunnen ze er werken. Ze hebben daar 4 workshops (plekken waar ze kunnen werken) dit zijn de houtsnijderij, textiel, sieraden en tassen. Dus hier maken ze alles zelf zelfs de ontwerpen worden door hun bedacht. Verder hebben ze ook een winkel waar ze alles wat ze maken verkopen. Ik had hier een hele mooie tas gezien, maar had niet genoeg geld bij me dus had afgesproken hem de volgende dag op te halen. Ook zou ik iets voor Elske ophalen want zij had ook niet genoeg geld bij. Eigenlijk was de planning om daarna bij reef te zwemmen en te eten, maar het was te slecht weer dus hebben we maar een pasta gemaakt. Na het eten heb ik gewoon even niks gedaan. Donderdag mocht ik weer in klas 4 staan. Hier ben ik weer begonnen met rekenen. Dit was een makkelijkere les en ging over inhoudsmaten en liters. Ik vond het jammer dat ik dit niet van te voren wist want dan had ik ze ook laten zijn dat een halve liter 2 hele liters zijn enzo. Ze waren hier heel snel mee klaar dus heb ik ze voorgelezen tot de pauze. Na de pauze hadden ze Engels. Ze moesten de woorden in de juiste volgorde zetten in een zin. Dit snapte ze heel goed en het ging eigenlijk ook bij iedereen goed. Hier waren ze tegen de lunch mee klaar we aten iets van rijst met erwten saus ik heb alleen wat rijst gegeten. Na de lunch ging ik met de kinderen een beetje Nederlands leren en zij mij Swahilli. Toen ik ze de maanden wilden leren en ik Januari op schreef vroegen ze of ik Swalli aan het schrijven was want dat schrijf je precies het zelfde. Net als Februari, Mei en Juni heel grappig. Hierna heb ik ze nog een beetje science (biologie) gegeven en ben ik gegaan. Ik zou eigenlijk alleen de spullen ophalen bij de bombulu workshop maar Stefanie wilde er ook heel graag gaan kijken dus waren Stefanie en Elske er ook, en heb ik nu nog een tijdje hier rondgelopen. Thuis gekomen vroegen Linda en Esther of we naar jacie joka (een hotel) kwamen want zij waren daar zwemmen en dan konden we daar eten. Dit hebben we gedaan en ik heb er lekker gegeten. s'Avonds heb ik mijn spullen voor safari gepakt en ben ik op tijd gaan slapen want de volgende ochtend werden we al om kwart voor 6 opgehaald. We gingen eerst Moniek nog ophalen zij zit in een gastgezin en daarna gingen we met zijn 5-en op safari. We moesten 4 uur rijden voor we bij het park waren. Daar aan gekomen zijn we meteen begonnen met een gamedrive (het rijden door het park). We hadden meteen al heel veel dieren gezien en heel veel mooie natuur. Rond lunch tijd kwamen we aan bij onze logde die in het park lag. We hadden hele mooie kamers met uitzicht op het park. We zijn hier gaan lunchen en de lunch was heel lekker (maar hier eten ze met de lunch al avondeten en met het avondeten nog een keer). Na de lunch hadden we even tijd voor ons zelf omdat het tot 3 uur te warm is om rond te rijden en ook alle dieren zich verschuilen in de schaduw. Rond half 4 waren we weer vertrokken en vrij snel liep er voor ons op de weg een jachtluipaard op een slakkentempo, we hebben hier 20 minuten lang achteraan gereden op maar een paar meter afstand, echt geweldig om te zien. Daarna zijn we opzoek gegaan naar neushoorns maar die hebben we helaas niet gezien. Toen we bij het hotel aankwamen hadden ze voor het restaurant in het park een blok vlees opgehangen om een jachtluipaard te lokken. Die was er een gekomen, gaaf om te zien hoe die eten. 5 meter daarnaast was een waterpoel waar familie olifant aan het drinken was. Na dit spektakel konden we eten. Dit was ook heel lekker. Na het eten heb ik gedoucht, mijn eerste warme douche sinds ik hier ben. Dit was echt heerlijk. Daarna ben ik gaan slapen want de volgende ochtend zouden we weer om half 7 vertrekken. Eerst nog een overheerlijk ontbijt en toen gingen we weer. Nu hadden we ook heel veel mooie dieren gezien en rond half 11 verlieten we het park en gingen we naar een ander park waar het als het goed is meer dieren zaten. Dit viel heel erg tegen ook de natuur was minder mooi helaas. Hier sliepen we buiten het park, maar boven op een berg die midden in het park lag. Hier had je dus wel echt een geweldig uitzicht over het park. Hier was het alleen heel rustig en hadden we in plaats van een buffet een kaart. Na de lunch hebben we nog even genikst en zijn we om half 4 weer vertrokken op zoek naar een leeuw, want we hadden van de big 5 het jachtluipaard, de olifant en de buffel al gezien en de neushoorn leeft alleen in het andere park dus we wilde perse de leeuw spotten. Helaas konden we hem niet vinden en we besloten om de volgende dag eerder te vertrekken zo dat we meer kans hadden. Zondag ben ik vroeg opgestaan om te douche we hadden helaas maar een beperkte hoeveelheid warm water en ik douchte als tweede dus halverwege de douche beurt werd het water koud. Daarna hadden we een veel te groot ontbijt bij zonsopgang, daarna gingen we weer op safari. We zouden opzoek gaan naar nijlpaarden en leeuwen helaas hebben we ze beide niet gevonden. Er zat wel een hele grote arend een meter langs de weg en we hebben een cita zien rennen. Rond 11 uur verlieten we het park en zijn we terug naar huis gegaan. Rond 2 uur waren we thuis en heb ik wat gegeten en daarna in de zon zitten lezen.





  • 22 Juli 2014 - 20:08

    Tante Irene:

    Jambo muzoego...Dag Saskia,

    wat leuk om je verslag te volgen..het is een echte avontuurlijke reis voor jou in Kenia, Saskia!!
    Je project doen met de kids, dus school, safari, snorkelen, zwemmen, fietsen en nog heeeeeel veel te beleven..GENIETEN ERVAN Saskia!!

    De groeten uit Asten!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Mombassa

Saskia

Ik ga de komende maand in Kenia vrijwillergswerk doen op een basisschool.

Actief sinds 28 Juni 2014
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 4166

Voorgaande reizen:

29 Juni 2014 - 30 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: